Rejvízský most se stal nepotřebným. Město jej zachraňovat nebude

Přežil stoletou vodu v roce 1997, jeho další osud je však nejistý. Františkův most přes řeku Bělou, známý nyní spíš jako starý Rejvízský most, chtěl Olomoucký kraj převést do vlastnictví města Jeseník, to tento převod však odmítlo, neboť by mu tím vyvstaly nemalé náklady na jeho opravu.Bude-li dnes již nepoužívaný most nadále chátrat, mnoha dalších výročí se pravdědobně nedožije.

Starý Rejvízský most v roce 2022. Na první pohled ještě obstojný, zub času jej už však nahlodal. FOTO ilustrační

Poté, co byl v roce 2017 dokončen nový a prostorný Rejvízský most asi o 200 m dále proti proudu Bělé, ztratil starý most z roku 1905 z dopravního hlediska smysl. Nutno říci, že z hlediska plynulosti dopravy a řidičského komfortu nové mostní konstrukci mohl těžko konkurovat – jeho nosnost byla omezena na 10 tun, dvě osobní auta se na něm navzájem nevyhnula a najíždět na něj třeba autobusem představovalo manévr pro zkušené řidiče.

Most se dnes nachází ve vlastnictví Olomouckého kraje, který jej chtěl nechat převést do vlastnictví města Jeseník. Se žádostí ovšem narazil. "Oddělení majetku nedoporučuje nabytí vlastnického práva k tomuto mostu, a to s ohledem na jeho špatný stav, kdy vlastníku vznikají náklady na jeho údržbu a případnou opravu," specifikoval na dubnovém zasedání zastupitelstva místostarosta města Václav Urban (PRO Jeseník). "Město nemá pro daný mostní objekt využití a z hlediska dopravy je nepotřebný. (...) Historická památka to není. Je pravda, že to je jediný most, který vydržel povodně v devadesátem sedmém, ale to je z historického pohledu vše," uvedl další argumenty místostarosta. Zastupitelé města odmítnutí převodu taktéž podpořili, a to jednomyslně.

Jak je na tom skutečně most po technické stránce? Standardní i komplexní prohlídky z předchozích let upozorňují na závady jako například zvlhlá omítka, průsaky, podélné a příčné trhliny v opěrách, odlomený beton a částečný rozpad kamenného opevnění. "Poslední prohlídka je z roku 2021, letos by měla proběhnout další. Ta prohlídka z roku 2021 shledala technický stav mostu takový, že je stále schopný provozu, nicméně jsou tam jasně daná opatření, která by vlastník mostu měl udělat, a to i ve vztahu k povodí. Já osobně si myslím, že pokud s tím kraj nebude nic v krátké době dělat, tak to směřuje k demolici. Jako vlastník bych se takhle zachoval, než do něj vrážet velké investice na jeho záchranu, která z pohledu dopravy nemá momentálně smysl," vyslovil svůj názor místostarosta Urban. Pokud tedy například nebude vyvinuto soukromé úsilí na prohlášení mostu za technickou památku, jeho budoucnost přiliš růžově nevypadá.



INZERCE
Ostrov realit Ostrov realit

VSTUP DO DISKUZE



INZERCE
Chata Kouty
INZERCE
Radiotalent Radia Haná